Östersund + Skidskytte = Sant

Det sker varje år, vi vet att den kommer och ändå kittlar det till i magen varje gång. Jag pratar om dagen då första snön faller. När den gråa höstkappan kastas av och på kommer dunjackor i världens alla färger. Allt blir liksom lite lättare och ljusare. Om man har med skidskytte att göra är det en glädjens dag för både stora och små och man vill så gärna att kylan ska bita sig kvar. Sådär på riktigt. Äkta vinter hör inte till vanligheterna längre. Synd att man inte kan sälja den. Eller jo, det kan man ju på sätt och vis. Jag har pratat med en som vet mer om just det, Elisabeth Richardsson på Destination Östersund.

Hur är det att sälja Östersund och kan ni sälja snö och vinter?
– Absolut! Det är nog bara vi här uppe i norr som är lite snöblinda när det gäller den vita produkten. I stora delar av Sverige och Europa är den vita årstiden ett minne blott och förknippas gärna med positiva associationer från en semester, barndomen eller ett vinterevenemang. Det är en ypperlig utgångspunkt, tycker jag.

Det genomförs många idrottsevenemang i Östersund. Kan du säga något om vad det betyder att staden står värd för arrangement som Världscupen i skidskytte?
– Det inverkar på många olika plan. Världscupen är ett av de årligen återkommande evenemangen och ger därför långvariga samhällsvinster.

Har du några konkreta exempel?
– Att det ställs höga krav till internationella tävlingar har nog varit en starkt bidragande faktor till de satsningar som gjorts på skidstadion, något som kommer föreningar, motionärer och familjer till godo. Det kryllar av träningsgrupper i alla åldrar och nivåer oavsett vilken dag man besöker skidstadion. Den passar för motionären som bara vill röra på sig ”lite lagom”, till gänget i Sockertoppen som är för barn med diabetes och till de som vill träna något hårdare.

– Detta ger bra förutsättningar till att vilja bo och trivas här samt för ytterligare tillväxt. Det ena leder till det andra; i fjol blev vi tilldelad priset ”Årets Främsta Idrottsstad” av tidningen Sport & Affärer. De analyserar utbudet av anläggningar för både motionsaktiviteter och elitidrott och där har såklart skidstadions utveckling varit en bidragande faktor. De nämner också Nationellt vintersportcentrum (NVC) på Mittuniversitetet som en avgörande faktor. En fun fact är att Östersund och elitidrottare bosatta här kan räkna hem fem av de 10 senaste årens bragdguldutmärkelser samt 10 av Sveriges senaste 15 OS-medaljer på vinter OS i Sydkorea. Det i sin tur påverkar indirekt barn och unga som bor här att vilja och tro på att dom också kan bli skid- eller skidskyttestjärnor en dag. Det bidrar till att skapa stolthet och glädje. Allt hänger ihop med allt kan man väl säga.

Ger Världscupen också klirr i kassan för era samarbetspartner?
– Ja, det är många utanför själva evenemanget som berörs av det. Både publik, media, atleter och alla runt om de ska både äta, bo och shoppa och det blir det en hel del kronor av. Det är mina kollegor på Destination Östersund som organiserar boendet till skidskyttetävlingarna och t.ex. VM i fjol gav 6 600 gästnätter. Allt annat som restaurangbesök och shopping kommer i tillägg, så det är helt klart ett stort kommersiellt värde för staden att stå som värd för stora evenemang.

Hur samarbetar ni med andra arrangörer?
Det skiljer sig lite beroende på behov. Ibland kan det viktigaste vara att bidra med en välkomnande och mysig känsla på stan, någon gång är vi på plats och ger tips om aktiviteter och sevärdheter. För media brukar vi organisera kringaktiviteter.

Elisabeth på plats under VM 2019

Apropå media, hur upplever du deras intresse för regionen? Hinner de med något utanför arenan?
– Det som rapporteras i media ger stark lyskraft till vår region och bidrar till att stärka bilden av Östersund i väldigt många länder. Vi försöker absolut att påverka att de upplever mer än sporten, speciellt länder som Norge och Tyskland som har väldigt stor TV-publik och som samtidigt är viktiga marknader för oss. Många vill besöka t.ex. Moose Garden och Woolpower samtidigt som många vill veta mer om ”det Svenska”. Vi får inte glömma att det kan vara deras första möte med Sverige. Allt ifrån att vi upplevs som serviceminded och lätt att ha att göra med till våra traditioner som Lucia, tunnbrödbakning och Midsommar är teman de vill veta mer om. Under Världscupen i fjol fick utvalda journalister och TV-bolag besöka privata hem och t.ex. baka tunnbröd och lära sig mer om älgen. Det hade dom inte varit med om tidigare och det ville dom gärna ha mer av nästa gång.

Hur påverkar evenemang marknadsföringen av destinationen?
– Det är en viktig del av marknadsföringen. Vi jobbar med fyra ben när vi tänker marknadsföring och evenemang är en viktig del i detta. Vi är privilegierade som kan använda evenemang när vi berättar om och säljer in Östersund. Det är konkret och väcker snabbt intresse hos mottagaren. Så drar det mycket folk hit som annars kanske inte skulle fått upp ögonen för just vår stad.

– Eftersom Världscupen återkommer varje år ger den långvariga effekter bland skidskytte-fansen som hör om Östersund om och om igen samtidigt som dom ser fantastiska bilder av äkta vinterglädje.

Vad är ditt personliga förhållande till skidskytte?
– Min dotter blev så begeistrad efter VM i mars i fjol att hon började träna efter sommaren. Så det blir en hel del timmar runt skjutvallen i diverse väder samt några funktionärsuppgift under vinterhalvåret.

Då har du sett mycket skidskytte genom åren, vad skulle du välja som ditt bästa minne?
– Svårt… Jag tycker det är häftigt att stå i Mediahuset och se ut över arenan; havet av alla flaggor på läktaren, internationella atleter och en spänning man nästan kan ta på. Då blir jag stolt att vara Östersundare, både personligt och yrkesmässigt.

Så kom det en ny tid. Lika överraskande och fort som Stina blev skidskytt var vi mitt i en kris som av specialisterna beskrivs som något av det värsta vi har upplevd i fredstid.

Törs du tro på en Världscup här i vinter?
– Jo, det gör jag. Vi får hoppas på att Världscupen markerar slutet på en svår tid och att världens blickar igen riktas mot Östersund. Mest av allt hoppas jag på en säker och spännande idrottsfest som skapar goda minnen både för de tävlande, TV-tittarna och besökarna.

Men först kommer sommaren. Så till sist, har du några Hemester tips?
– Oj, vad ska jag välja.. Bynäset på Frösön är populärt men ändå ett fantastiskt besöksmål. Med fjällen i horisonten kan man vandra, cykla, bada eller bara njuta en picknick på stranden. Vi har en ny hemsida där man kan läsa om allt skoj man kan göra i vårt närområde:

Mer om Östersund

Text: Jessica Bollnert

VM i skidskytte 2019 tillförde Jämtlands län en konsumtion på mellan 72 miljoner kr och 153 miljoner kr från turister och en ökad lokal konsumtion mellan 9 miljoner kr och 19 miljoner kr. Turisternas spendering kan sedan kokas ner till en direktekonomisk netto-effekt på mellan 45 miljoner kr och 95 miljoner kr. Variationen mellan lägsta och högsta värdena beror på de olika scenarion som vi räknar på gällande antalet unika besökare. Därigenom får vi en mer nyanserad bild av ett evenemangs tänkbara ekonomiska effekt än vanligt i evenemangsutvärderingar.
Källa:
ETOUR; Socio-Economic Impact of Major Sports Event in Sweden. An Analysis of the 2019 Alpine and Biathlon Championships Sweden.