Tävlingsledare Ulrika Öberg vid snölagret

”Det är roligt, jättehäftigt och utmanande” – möt tävlingsledare Ulrika Öberg

Hon har varit med i skidskyttevärlden sedan -93 och har gått från att själv stå på startlinjen till att ansvara för allt fungerar när startskottet väl går. Regelboken kan hon på sina fem fingrar och tillsammans med över 250 funktionärer till sin hjälp är det tävlingsledare Ulrika Öberg som ser till att arenan är redo för tävlingar i världsklass.

Vad innebär din roll som tävlingsledare i Världscup- och VM-organisationen?

Min huvudsakliga uppgift är att det vita området på arenan är färdig för tävling och att det stämmer överens med de krav som står i regelboken. Till min hjälp har jag åtta arbetsgrupper med totalt ca 250 funktionärer, där skjutvallen är den absolut största gruppen med runt 100 funktionärer. Mitt ansvar blir att alla vet sina arbetsuppgifter i både förberedelsearbetet, uppbyggnationen samt genomförandet av tävlingarna.

Hur skiljer sig arbetsuppgifterna mellan de olika grupperna?

Det skiljer sig en del. Gruppen som har hand om sekretariatet har en hel del planerings- och administrativt arbete som börjar redan under sommaren med exempelvis inbjudan och information som ska gå ut till alla nationer samt att ta emot anmälan till tävlingarna. Däremot spårgruppen kan exempelvis inte göra mycket praktiskt innan snön väl är på plats. Nu har vi tur och vet tack vare Östersunds Kommun att det kommer börja snöa lokalt på stadion den 6 november och sedan fortsätta snöa på våra tävlingsspår fram till 10 november och vi kan planera verksamheten utifrån det. På skjutvallen görs ett enormt arbete för att få ytan i en helt plan yta med hjälp av bland annat grävmaskin, vattenpass o asfaltstrakor.

Det är knappt två månader kvar till världscuppremiär, hur ser dina dagar ut nu inför och hur kommer en typisk dag under världscupen att se ut?

Just nu är det en hel del administration. Funktionärerna börjar vakna till och känner att världscupen börjar närma sig. Utbildningar planeras, informationsträffar genomförs, och beställningar av såväl materiella / tekniska behov genomförs. Målet är att allt ska vara så väl planerat att när världscupen väl kommer ska det inte dyka upp några överraskningar. Det enda vi inte kan vara säkra på är ju vädret, där måste vi kontinuerligt följa med i prognoserna och göra en aktuella plan utifrån dem. Men är vi förberedda med utrustning och personal så är vi bra rustade för överraskningar. Under genomförandet av världscupen har vi dagliga avstämningsmöten med internationella förbundet där vi fokuserar på detaljerna utifrån den sportsliga delen och varje specifik tränings/tävlingsdag. Våra grupper bygger dagligen upp tävlingsarenan efter de förutsättningar som varje dag kräver.

Du har själv varit aktiv skidskytt på elitnivå, hur är det att ta del av tävlingarna från arrangörshåll istället?

Nu har det gått väldigt många år sedan jag var aktiv, men en sak som är lika är den härliga nervositeten eller adrenalinpåslaget. Det där pirret som man har inför en tävling, det känner man nu också men från ett annat perspektiv. Dock allt på ett positivt sätt, jag tycker om den där känslan och jag är ju en tävlingsmänniska.  Jag gillar att tävla och jag gillar det här jobbet. Det är roligt, jättehäftigt och utmanande.

Kan du dra några fördelar av att själv varit aktiv i din roll som tävlingsledare?

All erfarenhet som man har i bagaget är ju bra att kunna plocka fram beroende på vilken situation man är i och en fördel som jag ser det är att många av reglerna i skidskytte redan sitter i ryggmärgen. Det är en trygghet jag ser som en väldigt stor fördel.

Vad är roligast i din roll som tävlingsledare?

Det är mötet med alla människor både inom organisationen men såklart också även med alla våra tävlande och ledare!

Har du något speciellt minne från tidigare säsonger som sticker ut?

Ja många finns det, exempelvis när vädret ställde till det vid senaste världscupen. Det hade gått väldigt bra i vår uppbyggnad och i stort sett låg vi en dag före planen, så vi kändes oss väldigt trygga när vi sa “hejdå” till varandra på fredagskvällen. Sen blåser det betydligt mer än vad prognosen sagt under natten. Jag vaknar till och känner att “…det här känns inte bra…” så jag klev upp och åkte in Östersund och stadion och möts av en inte alltför uppmuntrande arena. Staket, reklam och all möjlig material låg som ett plockepinn på innerplan.

Vi bygger upp ca 400 meter staket på innerplan och det är ett stort arbete med att säkra och förankra dem i snön. Vi sågar gluggar i snön där vi sänker ner staketfötterna för att de inte ska synas i TV och för att förankra dem använder vi armeringsjärn, täcker fötterna med snö, vattnar för att det skall frysa till, ja vi använder alla våra ideer för att få staketen så stabila som möjligt.

Nu hade vinden tagit tag i staketen/reklamen och blåst omkull i stort sett allt, så det var bara till börja om från början och försöka få det att sitta så gott som möjligt inför officiell träning. Men allt löser sig! Jag har fantastiska funktionärer som gör det möjligt att rädda situationer som dessa!

På bilden är Ulrika på plats vid snölagret för att inspektera snömängden inför Världscupen i skidskytte.

Är du intresserad av att bli en del av tävlingarna du också, läs gärna mer om att bli funktionär till Skidskytte-VM 2019. Vill du hellre uppleva tävlingarna från läktaren så hittar du biljetter till årets världscup här. Biljetter till VM 2019 släpps 7 mars 2018.